VIKTIGT, POPULÄRT OCH HELT RÄTT  

 

När Sveriges viktigaste företag sköter renhållningen i ett av Sveriges populäraste köpcentrum, så hjälper Sveriges ledande leverantör av städmaskiner till med rätt utrustning på rätt plats.

När man besöker Nordstans köpcentrum så slås man av hur stort det är. Ett centralt köpcentrum på 306 000 m² mitt i Göteborg. Centrat har ca 35 miljoner besökare varje år och är arbetsplats för cirka 6 000 personer. Antalet butiker och restauranger uppgår till ca 200 stycken. Det hela är riktigt imponerande! När man läser detta så funderar man ändå kring - hur fungerar det här? Hur fungerar logistiken och hur fungerar renhållningen? Vi gjorde ett besök hos företaget som sköter städning och renhållningen i Nordstan för att få svar.

Vi bestämde möte med Zeljka Kljajic, driftsledare på Samhall i Nordstan.

Samhall som förövrigt kallar sig för Sveriges viktigaste företag, har Zeljka som ansvarar för teamet som sköter städningen i Nordstan och har i dagsläget 37 anställda i sitt team.
När man träffar en engagerad och driftig person så märker man det direkt. Zeljka är precis en sådan, engagerad, energisk och glad. Det måste man nog vara om man har varit på samma arbetsplats i 10 år och fortfarande stortrivs. Det märks att Zeljka kan sin sak. Här snackar vi erfarenhet!

Vi är nyfikna – Hur fungerar allt det här?
Det skulle inte fungera om vi inte hade bra rutiner svarar Zelijka blixtsnabbt.
Vi är otroligt noggranna med vår personal, våra arbetstidscheman och dagliga rutiner, det måste helt enkelt fungera. Sen har vi bra maskiner till vår hjälp, om inte de fungerar perfekt så stannar allt. Idag har vi två stycken Citymaster 1650, en för skurning och en för sopning, Två Scrubmaster B260R kombiskurmaskiner samt några andra åkbara och gåbakom skurmaskiner. Så utan maskinerna, rutinerna och vår duktiga personal så är vi ingenting.

”Den är den dagliga tillsynen som gör att vi håller våra maskiner så fina

 

Maskinerna som går inne i Nordstan ser nästan nya ut trots att dom är flera år gamla – Hur kommer det sig? 
Vi har samma rutin varje dag, 365 dagar om året och alla ska kunna samma rutin. Vi har en checklista med daglig tillsyn av alla våra maskiner. De ska rengöras, tvättas, ses över, tömmas och fyllas på. Alla som kör maskinerna ska kunna detta. Det är den här dagliga rutinen som gör att våra maskiner ser så fina ut – säger Zeljka Driftsledare på Samhall i Nordstan. 

Ert uppdrag är oerhört viktigt för hela köpcentret och ni arbetar här 365 dagar om året – hur ser era dagliga rutiner ut? 
Vi drivs av att det är rent och snyggt, det är lite av vårt mantra här. 
Vi har uppstart varje morgon kl: 06.00. Då vi samlas för genomgång om vad som ska göras under dagen. Vi sopar och skurar 65000 kvm golv i köpcentret varje dag och vi kan endast göra det innan butikerna öppnar. Efter det ser vi till att underhålla hela köpcentrat med att tömma papperskorgar, plocka löst skräp och se till att allt hålls fritt från smuts, samt har jour som butikerna kan ringa till om något har hänt. Det gör vi fram till 15.00 varje dag när hela arbetsstyrkan är på plats. Därefter går kvällspasset med ett mindre gäng medarbetare. handlar det mer om tillsyn och att rycka ut om det hänt något speciellt eller om något behöver tas hand om. 

 

Ni verkar ha väldigt god koll på era uppgifter, uppdrag och alla maskinerna – men vad säger er beställare om ert uppdrag, har ni uppföljningsmöten med dom? 
Vi kan uppdraget så himla väl och vet exakt varje dag vad som ska göras. 
Vi har avstämningsmöten med ansvariga på Nordstan en gång varje månad för att gå igenom eventuella förändringar, vad som varit bra och vad kan förbättras. Det lär vi oss båda av så det är bra. Vi kan nästan det här stället bättre än vad beställaren själv kan, skrattar Zeljka. Vi är självdrivande och försöker hela tiden hitta förbättringar. 

Vi ser alltid till att kunden får rätt maskin för rätt uppgift. Det är lika viktigt för oss på Hako som för kunden  

Du nämnde att golvet här i köpcentret kräver en hel del av er? 
Det stämmer, golvet här är ett stengolv med struktur. Det är väldigt snyggt och bra för eventuell halka, men för oss som rengör är det något annat. Vi har behövt se över både rutiner, maskiner och metod för att få det här golvet rent. Här fick vi mycket hjälp av Hako och Hans och Martin som vi har kontakt med. Vi testade olika varianter och hittade en lösning som fungerar mycket bra på den här typen av golv. 

Det är skillnad på golvvård och golvvård tillägger Hans Valdemarsson. När vi levererar en ny maskin till en kund vill vi gärna se vilken golvyta maskinen ska köra på. Vill man att rengöring av golv ska bli riktigt rent och proffsigt så gäller det att välja rätt maskin och tillbehör för rätt material och golv. Där har vi har många bra alternativ och det blir helt klart skillnad om man väljer rätt. 

 

Det kan bli många städpass för en användare som kör en städmaskin. Hur arbetar ni med frågor kring säkerhet och bättre ergonomi för er personal? 
Att vårda sin personal är en naturlig del för mig som ansvarig. Vi har kontinuerliga genomgångar med alla i personalen för att utbilda och påminna kring hur man arbetar på bästa sätt.  Hur man lyfter tunga saker rätt och hur man kan förebygga skador med enkla rörelser. Sen ingår även utbildning från Hako kring Ergonomi när man kör maskinerna, hur man kliver in i maskinen, hur man undviker kraftiga vridrörelser. 

 

Är det något som du känner skulle kunna bli bättre med Hako som samarbetspartner? 

Nej, vi får alltid hjälp när vi behöver, både med kunskap, service och svar på våra frågor. Hako är väldigt tillmötesgående och arbetar tillsammans med oss. Sen hjälps vi åt om vi behöver ändra och hitta nya lösningar. T.ex. så står det i våra regler att vi inte får arbeta på höjder över 1,8 meter utan säkerhetsutrustning. Vi behöver dammsuga lister och kanter som är högre än så och då kom Hako med en smart lösning för att dammsuga på höga höjder helt utan stegar eller att vi behöver klättra. Det blev mycket bra!  

 

Som avslutning säger Zeljka: Vet ni…  det måste vara en driven och energisk person för att det hela ska fungera så bra som det gör. Vi kan bara hålla med - alla företag borde ha en egen Zeljka! 

Rätt maskin för rätt uppgift är viktigt ur flera perspektiv. Rätt maskin ska lösa uppgiften på effektivast sätt. Rätt maskin för användaren i sitt dagliga arbete. Rätt maskin för tidsbesparing och ekonomi.  

Boka oss - vi är experter på att se till så ni får rätt maskin. Det är viktigast av allt.

    Våra säljare kan det här med ytor, rengöring och hur ni på bästa och enklaste möjliga sätt får så rent som möjligt.
    De kommer kostnadsfritt ut till er för att ni ska få testa maskinen på plats!